Integriertes Verwaltungshandeln für eine gesundheitsfördernde Stadtentwicklung.
No Thumbnail Available
item.page.urn
Journal ISSN
item.page.issn
item.page.isbn
978-3-88838-086-0
item.page.eisbn
item.page.eissn
item.page.access-rights
item.page.issued
2018
item.page.edition
item.page.dc-publisher-place
Hannover
item.page.pageinfo
S. 135-144
item.page.language
Journal Title
Volume Title
item.page.dc-source
Publisher
item.page.zdb
item.page.type
item.page.publisher_inst
item.page.contributor_ag
item.page.contributor_bb
item.page.contributor_mb
item.page.contributor.fi
item.page.contributor.ivr
item.page.contributor.ive
item.page.dc-relation-ispartof
Planung für gesundheitsfördernde Städte. Hrsg.: Akademie für Raumforschung und Landesplanung -ARL-
item.page.dc-relation-personaleditor
item.page.dc-relation-editor
item.page.dc-relation-ispartofseries
item.page.dc-relation-number
item.page.dc-source-journal
item.page.source_volume
item.page.issue
item.page.subject-gnd
item.page.subject-ft
item.page.coverage.temporal
item.page.coverage_spatial
Abstract
Gesundheitsfördernde Stadtentwicklung ist eine interdisziplinäre Querschnittsaufgabe, die nur durch integriertes Verwaltungshandeln bewältigt werden kann. Unter einem solchen Handeln sind nicht nur die fachübergreifende Zusammenarbeit unterschiedlicher Ressorts sowie die Einbeziehung verschiedener sektoraler Handlungsfelder und Fachplanungen, sondern auch die Bündelung von Ressourcen, die Vernetzung mit Akteuren außerhalb von Politik und Verwaltung sowie die Verknüpfung unterschiedlicher räumlicher Ebenen zu verstehen. Vor allem die Versäulung der Verwaltung, unterschiedliche Herangehensweisen, Methoden und "Sprachwelten" der Fachdisziplinen sowie mangelnde finanzielle und personelle Ressourcen erweisen sich in der Praxis als Hürden für ein integriertes Handeln der Verwaltung. Politik auf allen Ebenen - Kommunen, Länder, Bund - kann aber auf vielfältige Weise dazu beitragen, die erforderlichen Rahmenbedingungen für integriertes Verwaltungshandeln und damit für die Kooperation von räumlicher Planung und Gesundheitsförderung zu verbessern.
Health-promoting urban development is an interdisciplinary cross-sectional task that needs to be managed through integrated administrative action. This involves not only the interdisciplinary cooperation of various departments across different sectors and the interconnecting of their public health policy plans, but also the pooling of resources, networking with actors from beyond politics and administration, and interlinkages between spatial levels. Especially the pillarisation of the administration, the different approaches, methods and "languages" of the disciplines, and insufficient human and financial resources have proved to be barriers to integrated administration. However, policy at all levels - local, regional and national - can contribute to the necessary requirements for integrated administration in a variety of ways and can consequently improve spatial planning and health promotion.
Health-promoting urban development is an interdisciplinary cross-sectional task that needs to be managed through integrated administrative action. This involves not only the interdisciplinary cooperation of various departments across different sectors and the interconnecting of their public health policy plans, but also the pooling of resources, networking with actors from beyond politics and administration, and interlinkages between spatial levels. Especially the pillarisation of the administration, the different approaches, methods and "languages" of the disciplines, and insufficient human and financial resources have proved to be barriers to integrated administration. However, policy at all levels - local, regional and national - can contribute to the necessary requirements for integrated administration in a variety of ways and can consequently improve spatial planning and health promotion.