Auflistung nach Schlagwort "Krisenmanagement"
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Graue Literatur/ Bericht Cluster competence for higher resilience. A neoinstitutional perspective on how firms from the Lusatian Energy Cluster cope with an external shock.(2020) Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin, IMB Institute of Management BerlinIn former studies cluster firms have hardly proven to be more resilient to shocks than non-cluster firms. Yet, there is a lack of research on how cluster firms can achieve resilience. Based on a qualitative study of firms in the Eastern German Lusatian energy cluster the authors found that after a shock - a sudden decision on energy policy changes of the German federal government - cluster firms have replaced pre- by postshock institutional logics. Studied firms put more emphasis on further utilising core competences and demonstrate more openness to communicate inside and outside of the cluster. In essence, cluster firms change institutional logics for strengthened T-shaped cluster competences, which subsequently lead to higher resilience of cluster firms and clusters. By linking institutional logics to cluster resilience via cluster competences the authors provide a new perspective on how cluster firms can be resilient in the face of a shock.Beitrag (Sammelwerk) Graue Literatur/ Bericht Klimawandel in Kommunen. Jetzt vorsorgen und gestalten!(2020) Deutsches Institut für Urbanistik -Difu-, KölnDie Broschüre wurde im Rahmen der „Kommunalberatung Klimafolgenanpassung NRW“ entwickelt. Sie gibt Kommunen einen Einblick in Maßnahmen, Prozesse und Potenziale, die dazu dienen, Klimafolgenanpassung als Querschnittsaufgabe zu verstetigen. Beispiele sollen neue Möglichkeiten aufzeigen und ein Ansporn sein, die klimaresiliente Gestaltung der Städte und Gemeinden in Nordrhein-Westfalen zu unterstützen.Beitrag (Sammelwerk) Kommunale Beteiligungskulturen. Unverzichtbare Bausteine einer anpassungsfähigen Stadt. Bedeutung und Rolle neuer urbaner Governance-Arrangements für die resiliente Stadt.(2013)Urbane Resilienz, verstanden als urbane Anpassungsfähigkeit, bezeichnet die Fähigkeit und die Möglichkeiten von Städten zu Flexibilität und Widerstandsfähigkeit gegenüber Störungen und Krisen. Resilienz umfasst darüber hinaus die Fähigkeit zur Weiterentwicklung und zum Aufbau neuer Qualitäten. Hervorzuheben ist, dass es sich dabei nicht nur um technologische, sondern vor allem auch um kulturelle, soziale und institutionelle Erneuerungen zum Umgang mit Krisen - und dabei immer auch um Lernprozesse - handelt. Diese Erneuerungen können nicht alleine von öffentlichen/kommunalen Institutionen geleistet, entsprechende Prozesse nicht von ihnen alleine angestoßen und bewältigt werden. Anpassungsund Widerstandsfähigkeit im Sinne eines erfolgreichen Umgangs mit Krisen setzt Handlungsfähigkeit der Städte, d.h. geeignete Steuerungsformen (urbane governance) voraus. Diese müssen in der Lage sein, die Institutionen, Organisationsformen und Arbeitsweisen der Stadt zu verändern und die besonders betroffenen Akteure bei der Bewältigung der Krisenfolgen zu unterstützen. Gefordert ist eine Weiterentwicklung der Stadt als komplexes und vernetztes System. Dies bedeutet neben integriertem Vorgehen innerhalb der städtischen Organisationen, weitere und neue Akteursgruppen einzubinden, gilt es doch komplexe Herausforderungen, wie die oben genannten, nur in neuen und innovativen Formen lokaler Kooperation, Dezentralisierung und Netzwerkbildung zu lösen. Nicht nur die kommunalen Institutionen selbst - wie Verwaltungen und Räte - müssen sich verändern; auch die Formen der Zusammenarbeit mit anderen Akteuren stehen auf dem Prüfstand. Ein Schlüssel zur Lösung liegt somit in der Stärkung der Zusammenarbeit aller Akteure im Rahmen neuer urbaner Governance-Arrangements.Monografie Local Public Finance. An International Comparative Regulatory Perspective.(2021)This book is based upon a comparative public administration research project, initiated by the Hertie School of Governance (Germany) and the Bertelsmann Foundation (Germany) and supported by a network of researchers from many EU countries. It analyzes both the regimes and the practices of local fiscal regulation in 21 European countries. The book brings together key findings of this research project. The regulatory discussion is not limited to the prominent issue of fiscal rules but focuses on every component of regulation. Beyond this, the book covers affiliated topics such as the impact of regulation for local governments, evolution of regulation, administrative costs and crisis prevention. The various book chapters throughout provide a broad picture of local public finance regulation in theory and in practice, using different theoretical and national lenses for the analysis. Furthermore, the authors investigate the effects of budgetary constraints and higher-level regulatory efforts on local governments and on democracy and public services in every European country. This book fills a gap with respect to the lack of discussion on local government finance from an international, comparative perspective and, in particular, the regulation of local public finance. With its mix of authors, this book will be useful for practitioners as well as for scholars and for theory-driven research.Zeitschriften-/Zeitungsartikel Nach der Krise ist vor der Krise: Raum für Reflexion schaffen!(2020) Deutsches Institut für Urbanistik -Difu-, BerlinGraue Literatur/ Bericht Topic Guide: Planning for more resilient and robust urban mobility.(2021) POLIS Cities and Regions for Transport Innovation, Brüssel; Rupprecht Consult - Forschung & Beratung, KölnThis document addresses planning in uncertain times when a major crisis is triggering significant changes in all areas. An immediate crisis can cause further longterm changes and increase the impact of other major trends, such as climate change. Managing such fundamental change processes is a key challenge for urban mobility practitioners to integrate into their plans. In this document, a crisis can be defined as any event that may lead to an unstable and dangerous situation which affects the urban mobility systems or whose impact, duration and severity are affected by the urban mobility system. Crises covered in this guide include, but are not limited to, natural or man-made disasters, pandemics, economic crises, social crises, environmental crisis, terrorism, cyberattacks, geopolitical crises, etc. This document is the attempt to articulate generic lessons from how urban mobility systems responded to and were managed during the COVID-19 pandemic. Since the onset of the pandemic, public transport use has been severely reduced, while other modes were rising in popularity. It may sound like a platitude, but it is now truer than ever: Due to the inherent uncertainty of future developments, cities must remain flexible. The climate crisis and other major change processes have been disrupting and continue to disrupt the status quo cities. The necessity to handle these uncertainties and impacts will increase in the years to come. While COVID-19 was the initial impetus for the creation of this guide, this document is intended to suggest responses to this crisis but also to contribute to resilience planning for any future crises. More specifically, it aims at including resilience principles in sustainable urban mobility planning (SUMP). The first section of this topic guide first introduces the concept of resilience in the context of urban mobility and the importance of integrating it into the SUMP procedure. It presents the 4 phases of the SUMP cycle with a resilience focus. The second section addresses specific resilience-related themes such as car independent lifestyles, electromobility, collective passenger transport, demand management strategies, road safety, transport telematics and urban freight. This section results from hands-on experiences made by research and innovation projects related to the mentioned topics proposed for short-term and long-term measures, lessons learned and case examples, using the COVID-19 pandemic as a case study.Zeitschriften-/Zeitungsartikel Zur Zukunft der Wirtschaft in neuen Krisenzeiten.(2020) Deutsches Institut für Urbanistik -Difu-, Berlin